1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Świadczenie przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) Pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, nie mniej niż przez 8 lat;
2) Osiągnęła wiek: w przypadku kobiet – 60 lat, w przypadku mężczyzn - 65 lat.
3) Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Do okresu, o którym mowa wyżej, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym.
Świadczenie przysługuje w wysokości 300 zł miesięcznie.
Świadczenie jest przyznawane na wniosek osoby uprawnionej składany w placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwej ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć m.in. zaświadczenie wójta (burmistrza) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.
W Urzędzie Miejskim w Sulęcinie zaświadczenia wydawane będą na wniosek, w gabinecie nr 42.