NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA, NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE, NIEODPŁATNA MEDIACJA W POWIECIE SULĘCIŃSKIM W 2025 R. Zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej na terenie powiatu sulęcińskiego działają dwa punkty, w których udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna, świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie i mediacja.
Punkt nr 1 – nieodpłatnej pomocy prawnej usytuowany jest w Powiatowym Urzędzie Pracy w Sulęcinie przy ul. Lipowej 18B. W punkcie nieodpłatna pomoc prawna udzielana jest przez adwokatów i radców prawnych wyznaczonych przez Okręgową Radę Adwokacką oraz Okręgową Izbę Radców Prawnych w Zielonej Górze, w następujących dniach i godzinach:
poniedziałek: 9.00-13.00
wtorek: 8.30-12.30
środa: 8.00-12.00
czwartek: 8.00-12.00
piątek: 9.00-13.00
Punkt nr 2 – nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadzony jest przez organizację pozarządową wybraną w ramach otwartego konkursu ofert tj. Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Obywatelskiej „CIVIS SUM” z Zielonej Góry.
Punkt nr 2 usytuowany został w 5 lokalach:
Lokal nr 1 – Klub Senior+ ul. Skwierzyńska 4, 66-435 Krzeszyce czynny:
poniedziałek: 8.00-12.00
Lokal nr 2 – Urząd Miejski w Torzymiu ul. Wojska Polskiego 32, 66-235 Torzym czynny:
wtorek: 13.00-17.00
Lokal nr 3 – Powiatowy Urząd Pracy w Sulęcinie ul. Lipowa 18B, 69-200 Sulęcin czynny:
środa: 12.00-16.00
Lokal nr 4 – Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubniewicachul. Jana Pawła II 51A, 69-210 Lubniewice czynny:
czwartek: 11.00-15.00
Lokal nr 5 – Ośrodek Zdrowia ul. Puszkina 22, 66-436 Słońsk czynny:
piątek: 9.00-13.00
W ramach udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w roku 2025 w ww. punktach świadczona będzie nieodpłatna mediacja. Spotkania z
mediatorem organizowane będą według potrzeb zgłaszanych przez osoby uprawnione w punktach lub pod nr telefonu 509 256 700.
Osoby uprawnione:
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują:
1. Osobie fizycznej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
2. Osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającej innych osób w ciągu ostatniego roku, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
3. Osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928).
Przed uzyskaniem pomocy osoba uprawniona składa pisemne oświadczenie o braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej (nie dotyczy osób wskazanych w punkcie 3).
Osoba korzystająca z pomocy w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku oraz dokumenty wymienione poniżej.
W oświadczeniu osoba uprawniona podaje swoje imię i nazwisko, adres oraz PESEL. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
Pomoc udzielana osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która w ciągu ostatniego roku nie zatrudniała innych osób, stanowi pomoc de minimis.
Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis przed udzieleniem pomocy zobowiązany jest dostarczyć do Starostwa Powiatowego w Sulęcinie:
– wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu ostatnich 3 lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
– informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
Pomoc osobom prowadzącym działalność gospodarczą może zostać udzielona dopiero po dostarczeniu wymaganych dokumentów.
Zapisy na wizyty:
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w wyznaczonych punktach, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.
Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży pomoc udzielana jest poza kolejnością.
Termin wizyty ustalany jest:
– pod nr telefonu 509 256 700, w godzinach pracy starostwa (poniedziałek 7.30 do 16.30, wtorek - czwartek od 7.30 do 15.30, piątek od 7.30 do 14.30),
– drogą elektroniczną na adres e-mail: nieodplatnapomocprawna@powiatsulecinski.pl (w treści e-maila należy podać lokalizację punktu i inicjały osoby rezerwującej, odpowiedź w sprawie wyznaczonego terminu wpłynie zwrotnie na adres e-mail, z którego wpłynęła prośba o rezerwację),
– poprzez moduł zapisów publicznych systemu do obsługi nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego dostępny pod adresem: https://zapisy-np.ms.gov.pl/. Jak się przygotować do wizyty? Udając się na poradę w wybranym punkcie należy zabrać ze sobą dokumenty istotne dla sprawy (np. umowy, akty notarialne, pisma urzędowe).
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje: – poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub – wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub – sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa powyżej, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub – nieodpłatną mediację, lub
– sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego, jak również nieodpłatną mediację.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
– poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających,
– przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji,
– przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej,
– przeprowadzenie mediacji,
– udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
– sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego,
– zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Osobie ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, która nie może stawić się w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej osobiście oraz osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się, nieodpłatna pomoc prawna lub nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, może być udzielone także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. Potrzebę takiej porady należy zgłosić telefonicznie pod nr 509 256 700. Możliwość i forma przekazywania opinii (część B karty pomocy) przez osoby uprawnione o świadczonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim Osoby uprawnione po uzyskaniu porady mogą dobrowolnie, anonimowo wypełnić ankietę (tj. część B karty pomocy) obejmującą opinię o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub poradnictwie obywatelskim. Ankietę można złożyć: – bezpośrednio do urny znajdującej się przed wejściem do punktu, w którym udzielana jest porada,
– w późniejszym terminie poprzez przesłanie listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Sulęcinie, ul. Lipowa 18A, 69-200 Sulęcin, lub pocztą elektroniczną na adres: nieodplatnapomocprawna@powiatsulecinski.pl.
Osoby ze szczególnymi potrzebami mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także listownie lub pod wskazanym numerem telefonu – 509 256 700. Osoba odbierająca opinię o udzielonej pomocy w formie telefonicznej przedstawia osobie uprawnionej treść pytań zawartych w ankiecie i możliwych do zaznaczenia odpowiedzi, a także zaznacza wybrane przez osobę uprawnioną odpowiedzi.